søndag 16. november 2008

Cogito ergo sum

[........................................]
Etter å ha nådd denne innsikten, må Descartes finne ut hva dette jeg’et er. Han skriver: ”Jeg vet at jeg eksisterer; jeg spør hva dette jeg er, dette ”jeg” som jeg har denne viten om.” (Descartes: s. 32) Descartes kan ikke vite sikkert at han har en kropp eller at verden rundt ham eksisterer, siden dette er sanselige oppfatninger. Det han kan vite helt sikkert er at han er et tenkende, res cogitans. Men hva er et tenkende? ”Jo, det er noe som tviler, forstår, bekrefter, benekter, som vil, som ikke vil, som også innbiller seg og som føler.”, skriver Descartes. (Descartes: s. 32-33) Herifra begynner han å skille mellom res cogitans, tenkende ting, og res extensa, andre ting.
[........................................]

HEIA EX.PHIL!

Søndager med oppgaveinnlevering på mandag er kjipe.

2 kommentarer:

Anonym sa...

herreguuud det der komme eg aldri i mitt liv til å studere...

Anonym sa...

Hahaha.. Kos deg gull ;)