fredag 26. september 2008

Frihetsgudinnen, pengebruk, mobilmas og flere Subway-stories

Whoa!
Nå har Ella og jeg nettopp kommet hjem fra IKEA. Gule og blå vegger utafor, og et stort skilt som ønsker velkommen med "Hej!" innafor. Med forklaring under da, såklart: "that is how we say hallo in Sweden, welcome to IKEA". Marabou, svenske kjöttbullar og laks - et lite stykke hjemme, bare i Brooklyn. Her har møbelgiganten også skaffet seg egne busser og egen BÅT (litt sånn danskebåten).

Dagen i dag, fredag, begynte tidlig. Tre bytt med Subwayen -> og Ellis Island; here we come. Der står ho dama, vet du. Ho med fakkelen. Statue of Liberty. Ganske rart å se ho i virkeligheten, er jo bare sånn man ser på film. Men sånn er jo hele New York egentlig. Vi tok båt ut (lita bete sjøsjuk) og så dro vi på immigrant-museum etterpå - med guidet tur - ikke fult så spennende. Men ellers en veldig bra dag!

Onsdag var vi på Apollo Theatre i Harlem. Amatør-kveld med litt forskjellig på scena (musikk og stand up) -> hvis publikum liker det de hører er det bare å klappe og hoie, men hvis ikke: BUE dem rett ut. Åpningsshowet var driitbra og morsomt - en fyr showa verre, og dro opp folk fra publikum som måtte shake ass på scena. Første par ut, ikke Kari og Knut, men to 10-åringer på tromme og bass/gitar (?). Utrolig flinke! Etter dem kom en gammel mann som skulle synge - og staaakar, han ble bua rett ut. Litt ymse kvalitet på resten, men dama som til slutt vant, var sykt flink.

Forrige helg var vi på Westpoint Military Academy å så american football. Det var veldig typisk amerikansk - øl, pølser (3 x så store som pølsene hjemme), menn med maling i trynet som skriker lungene av seg og cheerledere som fyker i lufta.







Ellers er New York like fantastisk og livet er suverent. Har handlet en del siden sist, og er litt nervøs for pengebruken min. Det knyter seg i magen hver gang jeg skal inn på nettbanken (har bare turt å sjekke 2 ganger). Jeg har blant annet kjøpt iPod Touch! En liten minidata med nett og mp3-spiller du putter i lomma. GPS, Subway-map, kalender, filmavspiller, bilder og kabal. + en greie jeg lasta ned, som ser ut som du drikker øl fra iPoden, haha, det må sees, kan ikke forklares. Ganske amazing hva de finner på borti Japan der. Apple-butikken var forresten et stykke for seg selv! Et svært, hvitt eple i glassbur er inngangen -> ned en snurretrapp/heisen -> og inn i et gigantisk lokale med ansatte med turkise trøyer overalt, et folkehav uten like og små duppeditter overalt med epler på.

Ellers har jeg kjøpt et par RÅ sko. De ser ut som ullsokker på en måte. Når jeg sier dèt, hørs de kanskje ikke så innmari RÅ ut, men jo, det er de. Svarte og hvite og heaven to walk in. Jeg sto på Subwayen hjem fra skolen her om dagen, og rett bak meg satt to alkiser i 50-60 åra:

- Dude, look at her shoes!
- Wow, yeah man, they're cool!
- They look comfortable.
- Yes, they are, thanks.
- Can I touch them?
- Shure, go ahead - sier jeg og strekker fram foten.
- Wooow!

Når det gjelder skole, har jeg på en måte glemt at det er derfor jeg er her. De anbefaler oss å lese til hver forelesning (og da snakker vi 50-100 sider, i ett fag). Så har ikke jeg akkurat gjort det, da. Så nå henger jeg veldig etter. Skippertak sier jeg bara, og det årnær sæ alltids, men jeg begynner å bli en lita bete stressa. Vi har vår første mini-eksamen om to uker, i menneskerettigheter, så jeg bør åpne bøkene snart. Og det skal jeg. Snart.

Å ha mobil i USA ække så fett. Vet ikke hvor mange som bor her jeg? Uansett er det IKKE få, og det vil si mange, mange, mange forskjellige mobilnr. Det får jeg smertefult erfare - hele tiden. Her om dagen hadde jeg 32 ubesvarte anrop - det var på èn dag. Det samme gjelder meldinger: "Hey juanca me Ilamas soy tu vecino ok bye". Greit nok det, men abonnementet mitt her er sånn at jeg betaler litt hver gang noen ringer meg uansett om jeg svarer eller ikke. Så kontantkortet fyker fort, foråsidetsånn!

Nå har jeg vært her ca. tre uker og det føles både som jeg har vært her en evighet og altfor lite. Jeg er veldig glad for at jeg skal være her såpass lenge, for det er så mye jeg vil oppleve!! For å nevne noe: Celine Dion-konsert (JA, TENK SÅ FETT), Erik Prydz ("Call on me"), ta "Sex og Singelliv"-bussen og for ikke å snakke om Daniel Radcliffe (Harry Potter) på teaterscenen - naken! New York er så himla svært og det er uendelig mange steder å utforske (er det rart jeg ikke har fått gjort noe lekser?)

Intet unntak denne uken, Ella har igjen våkna av meg som snakker i søvne. Kanke skjønne det? Jeg har aldri snakka SÅ mye i søvne før? Mamma? Mari? I dag blir det rolig kveld med biljard og film oppe i fellesrommet i fjerde etasje, mens i morgen blir det hæla i taket og tenna i tappeten igjen. Gleder meg!!


K l e m z
C a m z <3

3 kommentarer:

Tina Marie sa...

Med tanke på pengebruk og iPod touch.
Du kan trøste deg selv med at du virkelig trenger den. For den har subway map ;)

Anonym sa...

Apropos overhøre folk. Sjekk ut denne siden,mye morsomt: http://overheardinnewyork.com/

Anonym sa...

hihi! Alt virker så fjæææærnt Brækkers! Er UNDER to uker til vi kommer nå! VI har skaffa oss et Hostel som het no sånnt som Broadway hostel og det står at adressen er : 230 W 101st St, (?!) så da vet du det. Først bestemte vi oss for å bestille på et hostel som lå like ved SOHO, men andreas (kremt) overtalte oss til å ta broadway hostelet (kremt kremt...) HAHA! Enda vi ikke er helt sikre på hvor akkurat det ligger. Etterhvert må du anbefale oss ting vi MÅ ha med oss og ting som kan la LIGGE hjemme ass! Kommmer til å bli helt krise å pakke for bare EN uke!! Gud som jeg gleder meg!!!!!! wohooooo!