fredag 12. september 2008

9/11, taxi til skolen og italiensk fest

Torsdag 11. september var det minnedag her. Det er 7 år siden to kapra fly styrta inn i World Trade Center. Og hvert år blir navna på de 3000 døde ropt opp! Det var tidlig på morgenkvisten, sjåka fullt med folk, masse politi og amerikanske flagg som svaia i vinden. Minnestunden var i nærheten av der bygningene stod før og pårørende holdt taler.




Obama, McCain og Clinton skulle holde taler på minnestunden, sa folk. Det viste seg å ikke være før senere på kvelden, så etter en stund måtte jeg på skolen (det er obligatorisk frammøte på alt her). De jeg hang med hadde fri fra skolen, så helt på egenhånd, måtte jeg komme meg til skolen.

New York er STORT! Subwayen går hele tiden, så det er ikke noe problem. Og jada, (Tina), kartet er oversiktlig og det funker relativt greit. Men når det er forskjellige spor med ulike farger, tall og bokstaver blir det trøblete. Særlig når man må bytte spor! Jeg spurte meg fram og gikk av på Canal Street, som det heter der skolen ligger. "Okey, dette går bra", tenker jeg i det jeg går opp trappa fra Subwayen. Men nei, jeg kommer opp et helt annet sted på Canal Street enn det jeg er vant med. Så spør jeg typ 5 forskjellige folk om de vet hvor "Metropolitan College of New York" er. Ingen har hørt om det! Bortsett fra en politimann som tror, det ligger i den retningen. Jeg går og går, og det er 5 minutter til timen begynner. "Hvis dere kommer 5 minutter etter timen har begynt, kan dere bare glemme å komme inn i klasserommet", har læreren sagt. Fint! Så da må jeg ringe å få adressen til skolen og knipse etter en taxi. Jeg var visst bare noen blocks unna, men kom 15 minutter for sent.

Etter å ha hatt to timer filosofi og tre timer om hvordan man skal skrive akademisk, dro vi (det vil si flesteparten av de som bor i Brooklyn og noen til) til Little Italy et lite stykke unna skolen. Ja, i NY er det områder som heter typ Little Italy og China Town f.eks. Og i går var det italiensk festival ellernoe. Boder overalt, karuseller og karamelliserte epler! Vi spiste verdens beste pizza på en italiensk (selvfølgelig) restaurant og etterpå kjøpte vi sjokoladetrekte jordbær og karamelliserte epler til dessert! Eplet (sånn knallrødt med pinne under, sånn du ser på film) var ikke særlig digg, men jordbæra - God damn!


I dag, fredag, har jeg vært å vaska klær på vaskeriet rett borti gata her. Et gult stort lokale med vaskemiddellukt og mangemange vaskemaskiner som durer. Fant raskt ut at jeg hadde samla opp altformye klær, for på hjemveien datt håndtaket av baggen. Så der gikk jeg da, med en overfullpose med nyvaska klær og en bag jeg på beste vis måtte bære med meg. Skolebarna var nettopp ferdige i det jeg strevde meg hjemover, så jeg joina dem over veien mens en dame med gul refleksvest og "School Patrol" på ryggen blåste i fløyta fra midt i veien.


Vel hjemme, og nå sitter jeg her! Litt senere i dag blir det fest og mest sannsynlig i morgen også ;) Den første dagen på skolen advarte lærerne oss mot å drikke så mye alkohol: "ofte er 2 øl nok, fordi man blir rusa på å bare å være her i New York". Pøh, tenkte vi og lo. Men det stemmer og!! Eller, det holder ikke akkurat med 2 øl da..men man trenger myyye mindre i forhold til hjemme. Og det er digg! Om en drøy måned kommer Andreas, Mia og AC hit å besøker meg, det blir stas <3


Peace out!
Smask

5 kommentarer:

Tina Marie sa...

Hvis du kommer opp i feil gate fra metroen, har du brukt feil utgang, bare. I verste fall er det bare å gå ned igjen og prøve en annen. I de fleste fall har du kart, og kan lett orientere deg, for du vet jo nå at NYC har et sykt oversiktlig gatesystem. Lover deg, du finner ikke noe enklere transportmiddel enn metroen i NYC. Du vet at han som administrerer oljefondet vårt bruker metroen til jobbtransport fordi det er mest effektivt? Jeg hjerte NYC. Og jeg hjerte metroen. Selv jeg, frk. Taxi, hjerte at det er forskjell på vognene på upper east/west og lower Manhattan med tanke på standard og hvor rene de er ^^
Camilla, seriously, NYC metro equals heart.
Tenk deg dette, du. Her i Martin er det ikke metro engang. Ikke trikk heller. Men vi kan ta taxi til Tesco for 30 NOK.

Anonym sa...

Moro å se at du koser deg så mye, og moro å lese om opplevelsene dine! :D Hehe. I morgen er det fest hos Stine. Blir ikke like gøy uten deg som vanlig! Tror ikke jeg skal lagre det nye nr ditt før søndag, for da ender jeg vel opp med å ringe i morgen, og det blir sikkert veldig dyrt ;P Hehe.
Love you sötnos! Savner deg masse allerede, og gleder meg til du kommer hjem!

*Henriette

Lotte Olsen sa...

Keep the blogs coming, hunny - lever livet mitt gjennom deg nå! :-)

Tina Marie sa...

Men jeg er litt misunneligfurt på deg, for jeg traff ingen fra Sesame Street da jeg var der *armene i kors*

Mrod Calomiriev sa...

You will never being getting jobs because of such degrees mill! Only purpose is to keep your job in strange bureaucracy that accepting such schools. If your school not trust students borrowing course reserve books, how thinking employments will trust such students?